Fremtiden er elektrisk, men hvem blir kåret til beste elbil? I vår elbil test har vi sjekket mange ulike biler for forskjellige behov i flere prisklasser.
Elbiler har blitt voldsomt populære i det siste, og det er ikke uten grunn. De er miljøvennlige uten utslipp som hos bensin- og dieselbiler, og brukskostnaden kan fort bli veldig mye lavere – litt avhengig av hvor du velger å lade elbilen din. Samtidig sikter flere land seg inn på år 2030 som datoen da fossilbiler ikke lenger skal selges.
Selv om en elbil koster ganske mye, begynner prisene å jevne seg ut nå for tiden. Nyere modeller har ikke lenger avskrekkende prislapper og eksisterende biler er på et mer overkommelig nivå. Tesla er det tydeligste eksempelet, der bilene nå koster betydelig mindre enn tidligere.
Tesla Model 3 – Beste elbil
Rekkevidde (WLTP): 480 km 0-100: 4,4 sek Lengde: 469,4 cm
Tesla Model 3 er en klassiker i elbilsammenheng. Den ble introdusert som det rimeligste alternativet i Teslas portefølje, og er en imponerende elbil uansett pris. Dette er en elbil som tilbyr følelsen av luksus de fleste kan ha råd til.
Bra sikt
På utsiden møtes du av et veldig rent design uten forstyrrende detaljer. Vi ser også hvor Tesla har spart inn litt på prisen, da for eksempel bakluken på Model 3 må åpnes manuelt. Samtidig er dette et av veldig få områder hvor du opplever litt lavere kvalitet. En annen besparing, som nok er mer betydelig med tanke på prisen, er at bilen har ganske dårlig lydisolering. Dette er faktisk en av de største ulempene med Model 3.
På innsiden får du veldig god respons i rattet og god sikt i alle retninger, takket være de store vinduene.
Bra rekkevidde
Det litt nedskalerte designet fortsetter på innsiden, der det er befriende fritt for detaljer. Alt som skal styres med både bil og vedlikehold, kontrolleres via en stor skjerm på midten av dashboardet. Her har du full oversikt over hele bilen, som stadig oppdateres med nye funksjoner.
I teorien kan Model 3 frakte deg i opp til 520 kilometer før du må lade, men 480 kilometer er nok mer realistisk. Samtidig er dette fortsatt veldig bra i denne prisklassen.
Bilen i seg selv, de stadige oppdateringene av programvaren og rekkevidden gir en fin totalpakke. I det siste har også prisen blitt lavere og dermed kårer vi Tesla Model 3 til vinneren av vår elbil test.
Smart programvare
Lang rekkevidde
Dårlig lydisolering
Nissan Leaf – Beste billige elbil
Rekkevidde (WLTP): 285 km 0-100: 7,9 sek Lengde: 469,4 cm
Noen ganger er de eldste best. En vanlig problemstilling er hvordan elbiler håndterer norske værforhold. Eller nærmere bestemt: Hvor mye dårligere blir rekkevidden når vinterkulden spiser av batteritiden? Der er Nissan Leaf et trygt valg. Den har vært lenge på markedet og bevist at den takler det norske klimaet.
Bra standardutstyr
Leaf kommer aldri i nærheten av Tesla når det kommer til systemer og funksjoner på innsiden. Imidlertid får du egentlig alt du trenger, blant annet støtte for smarte funksjoner som Android Auto og Apple Carplay.
Samtidig er det ytre designet relativt enkelt, noe som lar elbilen smelte inn i bymiljøet uten å skille seg ut.
Best som din andre elbil
Leaf er samtidig en elbil som krever at du vet hva du skal bruke den til. Den store ulempen er en ganske kort rekkevidde. Det gjør at langturer kan bli frustrerende ettersom du må lade elbilen oftere. Samtidig er det en relativt liten og smidig bil som passer veldig godt til hverdagsbruk, som en tur til butikken eller henting i barnehagen. Sånn sett er det kanskje en mer kompletterende bil, der en annen og litt kraftigere bil er valget for de lengre eventyrene.
Nissan Leaf er uansett et godt budsjettvalg, så lenge du er klar over rekkevidden.
Prisen
Bra standardutstyr
Kort rekkevidde
Peugeot e-208 – Beste lille elbil
Rekkevidde (WLTP): 340 km 0-100: 8,1 sek Lengde: 405,5 cm
I likhet med Nissan Leaf har Peugeot e-208 en ganske puslete rekkevidde, med omtrent 240 kilometer på vinteren. Dermed bør du ikke planlegge ferieturer i fjellet med denne elbilen. Som hverdagsbil er den derimot nesten helt perfekt.
Lettkjørt
Både størrelsen og egentlig hele løsningen i seg selv gjør e-208 både lettkjørt og enkel å parkere. Den gir god respons mens du kjører og er generelt en trivelig opplevelse på veien. Når du skal kjapt inn på en motorvei vil du dog merke at den akselererer ganske langsomt.
Dårlig infotainment
En ting som ikke er så bra er infotainmentsystemet. Vi synes det faktisk er ganske dårlig. Det handler først og fremst om at det er dårlig integrert med resten av bilen. Skjermen føles som den er limt på dashboardet, i stedet for å være en del av det.
Uansett, som en liten og smidig elbil for hverdagsbruk over mindre avstander, er Peugeot e-208 en meget hyggelig opplevelse.
Lettkjørt
God kvalitet for pengene
Kort rekkevidde
Ford Mustang Mach-e – Beste rekkevidde
Rekkevidde (WLTP): 440 km 0-100: 3,7 sek Lengde: 471,3 cm
Når det kommer til virkelig rekkevidde, både på vinteren og sommeren, er det få som kan matche Ford Mustang Mach-e. På kalde vinterdager får du minst 340 kilometers rekkevidde, som i seg selv er mer enn godkjent uansett årstid. I mer normale forhold er rekkevidden omtrent 440 kilometer og i beste fall kan du få hele 540 kilometer ut av batteriet.
Lite veistøy
Til forskjell fra Tesla Model 3, som har en ganske lik rekkevidde, er dette en betydelig roligere kjøreopplevelse. Akilleshælen til Model 3, lydisoleringen, er ikke noen bekymring her. Bilens respons er veldig god uansett situasjon, noe som gjør dette til en elbil det er virkelig morsomt å kjøre.
Forstyrrende girspak
Utsiden er veldesignet, med det klassiske Mustang-utseendet i bunnen. Derimot er dørhåndtakene dårligere og ødelegger et ellers nærmest perfekt eksteriør. Innsiden er litt på samme nivå. Stort sett er alt stilig og bra, men girspaken – i form av en stor knapp – er dessverre ganske dårlig.
Bortsett fra disse ulempene er Ford Mustang Mach-e en veldig trivelig kjøreopplevelse som varer lenge på på en enkelt lading.
Rekkevidden
Akselerasjonen
Dørhåndtakene
Girspaken
Byd Tang – Beste kombi-elbil
Rekkevidde (WLTP): 400 km 0-100: 4,7 sek Lengde: 487 cm
Kinesiske Byd gjør mye av det samme som kinesiske produsenter gjør på andre områder. Her får du nemlig ekte luksus til en pris som vanligvis ikke gir deg mye av nettopp dette. Samtidig er det en stor og romslig familie-SUV med plass til alle, pluss bagasje.
Behagelig å kjøre
Det er en ganske stor og tung maskin, men veigrep og støtdemping er fortsatt veldig bra. Tang er en veldig behagelig bil å kjøre, også når underlaget er mer ujevnt. Det store soltaket kan åpnes for å gi ekstra ventilasjon. Artig nok er lærsetene også ventilerte, så her får du komfort uansett temperatur.
Trives ikke i solen
Om det er et område hvor prislappen blir tydelig, er det dessverre resten av interiøret. Det er mye plast og det føles ganske billig. Samtidig er ikke skjermen veldig lyssterk, i solskinn kan man nesten ikke se noe på den i det hele tatt.
Totalt sett er dette uansett en elbil som gir deg mye for pengene, med godkjent rekkevidde. I og med at det er en SUV er den stor og romslig med plass til hele familien, klar for alle typer eventyr.
Lettkjørt
Noen luksuriøse detaljer
Vanskelig å se displayet i sollys
Mye plast i interiøret
Volvo XC40 – Beste elektriske SUV
Rekkevidde (WLTP): 433 km 0-100: 4,9 sek Lengde: 444 cm
Vil du ha en romslig SUV og er villig til å betale for det, er Volvo XC40 en veldig god kandidat. Det er samtidig en litt merkelig elbil. For den er egentlig ikke best på noe, men heller ikke dårlig på noe. Totalt sett er det en elbil du bør overveie, rett og slett fordi den er jevnt over god.
Trangt baksete
Inne i bilen har føreren og passasjerene i framsetet god plass og høy komfort, selv over lengre tid. Ulempen er at passasjerene i baksetet ikke får det samme komfortnivået, der er det i stedet ganske trangt. Interiøret er veldig fint og velbygd. Noe som for øvrig også gjelder eksteriøret i klassisk Volvo-design.
God å kjøre
Komforten for føreren er som sagt på topp. Du sitter høyt og ser bra i alle retninger. Som ventet av en Volvo er kjøregleden på topp.
Enkelt og greit, dette er en premiumbil du virkelig vil sette pris på, bortsett fra om du sitter i baksetet. Det er en velbygd SUV med den klassiske Volvo-følelsen.
Mye kjøreglede
God komfort for fører
Trangt baksete